Na Sołaczu będzie strefa 30?

Autor: GOK
Kategoria: Aktualności
Dodano: 12-10-2016
Dzielnica: Sołacz



Rada Osiedla Sołącz ogłosiła, że wydatkowała środki na przygotowanie „Koncepcji uspokojenia ruchu na Osiedlu Sołacz w Poznaniu”. Uspokojenie to ma spowodować wyraźne zmniejszenie prędkości samochodów poprzez zakazy, progi spowalniające, organizację parkowania i ulice jednokierunkowe, a tym samym ma preferować ruch rowerowy i pieszy. Prawdę mówiąc, ruch rowerowy ma być ograniczony do minimum. Plan ten miałby być realizowany na terenie objętym ulicami Nad Wierzbakiem, Niestachowską, Małopolską, i Wojska Polskiego.Spójrzmy na założenia tego planu.

W ramach opracowania zapisano następujące cele szczegółowe: obniżenie prędkości pojazdów na osiedlu Sołacz, ograniczenie ruchu tranzytowego przez osiedle Sołacz, poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, wypracowanie kompromisowych rozwiązań ułatwiających komunikację pieszych i rowerzystów, zadowolenie społeczności lokalnej, i poprawa warunków mieszkalnych na ulicach osiedla. Radni chcą je skonsultować z mieszkańcami i niedługo podadzą termin konsultacji.

Według założenia koncepcji, jej nadrzędnym celem jest zachowanie istniejącej strefy tempo 30 na całym analizowanym obszarze osiedla Sołacz. Taka prędkość ma niwelować prawdopodobieństwo śmierci pieszego, czy rowerzysty w sytuacji, gdy zostaną potrąceni przez samochód. Analiza przedstawiona radnym wykazała, że „w strefie tempo 30 szczególnie na drogach dojazdowych w zasadzie nie powinno się wyznaczać przejść dla pieszych. Priorytet w strefie mają niechronieni uczestnicy ruchu. Odpowiednie oznakowanie i środki uspokojenia ruchu powinny

jednoznacznie wskazywać pierwszeństwo pieszych przed ruchem zmotoryzowanym. Pieszy chcący przejść na drugą stronę jezdni w strefie tempo 30 na drodze dojazdowej powinien mieć możliwość przejścia w dowolnym miejscu na ulicy. Może to wymagać czasu, ale kierowcy powinni przystosować się do takiej sytuacji biorąc pod uwagę właściwą organizację ruchu i dodatkowe środki uspokojenia ruchu na całym analizowanym obszarze osiedla”.

W efekcie uspokojenia ruchu nie powinno się wyznaczać nowych przejść dla pieszych, bo ci i tak będą mogli przechodzić bezpiecznie przez jezdnię. Aczkolwiek, „z uwagi na wyraźnie większe natężenie ruchu na skrzyżowaniu ulic Mazowieckiej i Wołyńskiej zdecydowano o uzupełnieniu oznakowania P-10 „przejście dla pieszych” na północnym wlocie na skrzyżowanie”.

Innym sposobem na uspokojenie ruchu jest wprowadzenie strefy skrzyżowań równorzędnych, na których pierwszeństwo ma zawsze samochód czy motocykl poruszający się z prawego wlotu skrzyżowania, jest rozwiązaniem. Inne, podjeżdżające do skrzyżowania, muszą „zawsze ustąpić pierwszeństwa i zredukować znacznie swoją prędkość, co wpływa korzystnie na obniżenie prędkości poruszania się pojazdów na osiedlu”.

Szereg rozwiązań, jakie mają regulować Strefę uzupełniają progi zwalniające na skrzyżowaniach w kształcie litery T (na pasie z pierwszeństwem), drogi jednokierunkowe i wprowadzenie parkowania naprzemiennego, po lewej i prawej stronie jezdni, które powoduje, że samochody jadą zyzakiem między obszarami parkingowymi i muszą czynić to wolniej.

Proponowane rozwiązania zostały oparte na wprowadzonych już założeniach w obszarze strefy tempo 30 na osiedlu Krzyżowniki - Smochowice.  


Komentarze

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :(
Dodaj komentarz

Kategorie artykułów

Dodaj artykuł
Ostatnie oferty
  • Łazarz, Poznań

    Powierzchnia: 75 m2 więcej
    Cena: 641 000,00 zł
  • Łazarz, Poznań

    Powierzchnia: 101 m2 więcej
    Cena: 861 000,00 zł
  • Łazarz, Poznań

    Powierzchnia: 70 m2 więcej
    Cena: 595 000,00 zł

Sonda
W tej chwili nie mamy aktywnej sondy.



Ostatnie komentarze